Tony Ortega’s Unreliable Sources: Marc Headley

Marc Headley

The next group of Ortega unreliable sources follow in the same vein as his earlier ones – they brought a lawsuit against the Scientology, lost it, were ordered to pay costs, tried to avoid paying by bringing an appeal, lost that, ended up having to pay. Deadbeat losers, but classic Ortega fanatics.

Marc & Claire Headley’s nonsense began and ended with Marc Headley, who acknowledged under oath to being a paid tabloid source of false stories about the Church. He is a disgraced former staff member who bolted from the Church after it discovered he was secretly selling Church equipment on eBay and pocketing the funds. Embittered and humiliated that his scam was discovered, Headley and his wife left, vowing revenge.

In 2009, Headley and his wife, Claire, filed two ill-founded lawsuits against the Scientology making inflamed allegations of human trafficking and seeking millions in damages.

The trafficking allegations went nowhere. The Headley lawsuits were dismissed by U.S. District Court Judge Dale Fischer, who further ordered the Headleys to pay the Church $42,000 in court costs. Judge Fischer also found that in contrast to the false allegations of how badly they were mistreated while working for the Church, in reality they had a good life while serving in the Church’s religious order, the Sea Organization.

These “human trafficking” allegations failed the test of truth when brought before a Federal Court. Far from working under “prison” conditions, Headley and his wife had free access to come and go as they pleased. Indeed, when Judge Fischer’s decision was upheld by the U.S. Ninth Circuit Federal Court of Appeals in Headley v. Church of Scientology International, et al. 687 F.3d 1173 (2012), the opinion stated:

Rather, the record overwhelmingly shows that the Headleys joined and voluntarily worked for the Sea Org because they believed that it was the right thing to do, because they enjoyed it, and because they thought that by working they were honoring the commitment that they each made and to which they adhered. We think it telling that the Headleys protest very little about their actual day-to-day jobs with the Sea Org—for Marc, film creation and production; for Claire, management and supervision.

In the course of the litigation Marc Headley admitted under oath that he was on the payroll of some of the media’s sleaziest tabloids spreading lies about Scientology. Specifically, Headley admitted he had been paid at least $16,000 by the now-defunct News of the World and Bauer Media’s Life & Style.

News of the World imploded during the British phone-hacking scandal when, among other things, it was revealed it had hacked into the phone of a 13-year-old girl after she had been abducted and murdered. As for Bauer Media, an investigation by The Wrap found “there is a darker side to the privately held company, including publication of at least one magazine appealing to neo-Nazis, as well as significant involvement in the distribution of pornography—including Nazi-themed porn movies.” These are the kinds of publications Headley worked for.

It also begs the question: If Headley demanded to be paid by tabloids for spreading lies about Scientology, is he being paid by anyone Ortega?

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.